Perintä

Laskusaatavien perintä tarkoittaa prosessia, jossa yritys varmistaa, että asiakkaat maksavat erääntyneet laskunsa. Tämä voi olla aikaa vievää ja haastavaa, mutta perintätoimiston käyttäminen tekee siitä huomattavasti helpompaa ja tehokkaampaa.

Miksi perintätoimiston käyttäminen on hyvä vaihtoehto?

Perintätoimiston käyttäminen on erinomainen ratkaisu yrityksille, jotka haluavat varmistaa sujuvan kassavirran ja keskittyä liiketoiminnan kasvattamiseen ilman maksamattomien laskujen aiheuttamaa päänvaivaa.

Ammattilaiset asialla

Perintätoimistot ovat erikoistuneet laskusaatavien perintään ja osaavat hoitaa sen ammattitaitoisesti.

Säästää aikaa ja resursseja

Yrityksesi voi keskittyä ydinliiketoimintaan, kun perintätoimisto hoitaa maksujen perinnän.

Parantaa kassavirtaa

Nopea ja tehokas perintäprosessi varmistaa, että saat rahasi ajallaan.

Vähentää stressiä

Perintätoimisto hoitaa haastavat keskustelut ja neuvottelut asiakkaiden kanssa puolestasi.

Perintäpalvelut perinnän eri vaiheisiin

Vapaaehtoinen perintä

Perintä Partners pyrkii aina ensisijaisesti saamaan velallisen maksamaan saatavan vapaaehtoisesti ja ilman muita perinnän vaiheita. Käytännössä kyse on siitä, että velallinen herätetään maksamaan saatava maksuvaatimuksella, jonka vastaanottaminen korostaa velalliselle maksun tekemisen tärkeyttä. Velallisen on mahdollista saada maksulle lisäaikaa ja maksun voi myös suorittaa osissa. Kaikkien osapuolten kannalta on parempi aikaansaada tilanne, jossa velallinen pystyy suoriutumaan velan maksusta, vaikka tämä merkitsisikin pidempää maksuaikaa. Tämä sekä nopeuttaa maksun saamista asiakkaallemme että pienentää velalliselle aiheutuvaa kokonaiskustannusta.

Oikeudellinen perintä ja ulosotto

Jos vapaaehtoinen perintä ei tuota tulosta, siirrymme oikeudelliseen perintään.

Laadimme haastehakemuksen käräjäoikeuteen, jossa vaadimme maksua velalliselta. 

Maksutuomion jälkeen siirrämme asian ulosottoon, missä viranomaiset huolehtivat maksun perimisestä velalliselta.

Jälkiperintä

Konkurssi- ja yrityssaneeraustilanteissa noudatamme tarkasti näihin menettelyihin liittyviä erityissäännöksiä. Ulosotto keskeytyy näissä tapauksissa, ja huolehdimme saatavien valvomisesta ja ilmoittamisesta lain edellyttämällä tavalla.

Usein kysyttyä perinnästä

Tutustu alla oleviin kysymyksiin ja vastauksiin löytääksesi ratkaisun perintään liittyviin kysymyksiisi.

Voit toimittaa laskun meille perittäväksi, kun asiakas ei ole maksanut sitä maksumuistutuksesta huolimatta.

Perintätoimien  käynnistämisen aikatauluun vaikuttaa, onko velallinen kuluttaja vai yritys.

Yrityssaatavaa voi lähteä perimään, kun maksumuistutuksen lähettämisestä on kulunut 10 päivää. Kuluttajasaatavaa voi lähteä perimään, kun maksumuistutuksen lähettämisestä on kulunut 14 päivää.

Ota meihin yhteyttä sähköpostitse ja anna yhteystietosi, niin sinuun ollaan yhteydessä perintäprosessin aloittamiseksi.

Perintää varten tarvitaan kopion alkuperäisestä laskusta tai sopimuksesta, josta ilmenevät velallinen (y- tai henkilötunnus), avoimen saatavan määrä, korko ja eräpäivä. Ellei kuluttajasaatavassa ole tiedossa henkilötunnusta, tarvitaan tieto katuosoitteesta.

Vapaaehtoinen perintä (maksuvaatimus ja tratta) on asiakkaallemme maksutonta ja kulut vaaditaan velalliselta. Mikäli toimeksianto perutaan tai saatava maksetaan ohimaksuna ja emme saa kuluja perittyä, niin silloin voimme veloittaa peruutusmaksun. Kustannuksia aiheuttavia toimenpiteitä ei suoriteta asiakkaamme tietämättä. Oikeudellisesta perinnästä veloitamme hinnastomme mukaisesti.

Velalliselle lähetetään maksuvaatimus, jota seuraa  yhteydenotto velalliseen, ellei maksua ole tehty määräajassa. Elleivät nämä toimenpiteet johda maksuun, voidaan yritysaatavia perittäessä vielä hyödyntää  trattaa. Elleivät nämä kevyemmät keinot tuota tulosta, voidaan siirtyä oikeudelliseen perintään.

Suoritettavat toimenpiteet perustuvat aina harkintaan toimenpiteen tarkoituksenmukaisuudesta.