Siirry suoraan sisältöön

Usein kysytyt kysymykset

Asiakas ei maksa laskuaan, mitä voin tehdä?

Mikäli lasku on riidaton, tulee asiakkaalle lähettää vähintään yksi maksumuistutus ennen kuin laskun voi lähettää perintään. Mikäli asiakas kiistää laskun, ei sitä voi lähettää perintään, mutta voitte olla yhteydessä yhteistyökumppaniimme tilanteen selvittämiseksi –  lisätiedot osoitteesta email(a)perintapartners.fi

Aiheutuuko maksumuistutuksesta tai maksuvaatimuksesta maksuhäiriömerkintä?

Maksumuistutuksen tai -vaatimuksen saaminen ei vielä aiheuta maksuhäiriömerkintää. Maksuhäiriömerkintä seuraa vasta siitä, jos käräjäoikeus antaa maksutuomion. Velka kannattaa kuitenkin maksaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, sillä perinnän edetessä aiheutuu kuluja ja korkoja.

Mitä, jos lasku on maksettu ennen maksuvaatimuksen saamista?

Maksuvaatimukset toimitetaan kirjeitse, joten maksuvaatimuksen laatimisen ja vastaanottamisen välissä ehtii kulua useampi päivä. Velan maksaminen ennen maksuvaatimuksen vastaanottamista ei vapauta sellaisten perintäkulujen maksamiselta, jotka ovat ehtineet aiheutua ennen velan maksamista. Huomiota kannattaa siten  kiinnittää  maksuvaatimuksen päivämäärään ja siihen, milloin velka on maksettu.

Mitä, jos en maksa saatavaa maksuvaatimuksen jälkeen?

Maksuvaatimus on ikään kuin viimeinen varoitus maksaa velka ennen kuin sitä ryhdytään velkomaan oikeusteitse. Lähetämme kuitenkin kaksi maksuvaatimusta sen varmistamiseksi, että velkaa ei ryhdytä velkomaan oikeusteitse tilanteessa, jossa ensimmäinen maksuvaatimus ei olisi tavoittanut velallista.

Mikäli velan maksamattomuus johtuu esimerkiksi tilapäisestä rahoitusongelmasta, kannattaa olla yhteydessä asiakaspalveluumme ja sopia maksuajan pidennyksestä tai maksusuunnitelmasta lisäajan saamiseksi. 

Sain haasteen käräjäoikeudesta. Miten voin maksaa saatavan?

Jos haluat maksaa saatavan, sinun tulee olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelusta ilmoitetaan tällöin saatavan ajantasainen euromäärä ja maksupäivä. Haastehakemus peruutetaan, kun teet näiden mukaisen maksun.

Mistä saan lasku-/kirjekopion?

Laskukopion tai tarkempaa tietoa laskun sisällöstä saat alkuperäiseltä laskuttajalta. Sinun tulee siten olla yhteydessä alkuperäisen laskuttajan verkkopalveluun tai muihin asiakaspalvelun kanaviin.

Milloin voin lähettää laskun perittäväksi?

Asiakkaasi tulee olla yritys. Jos asiakkaasi on jättänyt laskun maksamatta ajallaan, tulee sinun lähettää  vähintään yksi kirjallinen maksumuistutus ennen kuin laskun voi lähettää meille perittäväksi.
 

Asiakkaan lasku on ollut maksamatta jo pitkään, voiko sen vielä periä?

Laskusaatavien vanhentumisaika on kolme vuotta. Jos puhutaan alle kolme vuotta vanhoista tapahtumista, ei laskusaatava ole vanhentunut.
Myöskään yli kolme vuotta vanha laskusaatava ei ole välttämättä vanhentunut. Jos velallista on tänä aikana muistutettu saatavasta ja velallinen on maksanut osan laskusta, vanhentumisajan kuluminen on katkennut ja kolmen vuoden vanhentumisaika on alkanut kulua uudelleen alusta.
Jos laskusaatavat eivät edellä mainituista lähtökohdista ole vanhentuneita eikä velallinen ole konkurssissa, yrityssaneerauksessa tai muutoin varaton, perintätoimien aloittaminen on perusteltua.
Suosittelemme tällöin rekisteröitymään palveluumme ja toimittamaan laskut perittäviksi sitä kautta. Joka tapauksessa rekisteröityminen itsessään on ilmaista eikä se velvoita mihinkään.